Abonare Newsletter

Sunteti stresati amandoi?

Cum să fiți zen înainte de concurs

Mai toată lumea ne confruntăm cu el, iar în lumea echitației este destul de frecvent. Vorbim de stresul pe care fiecare călăreț l-a resimțit cel puțin o dată înaintea unei competiții importante, și căruia puțini îi cunosc cu adevărat consecințele pe care le poate avea atât asupra omului cât și asupra calului.

Așa cum aminteam într-un articol mai vechi dedicat desensibilizării (articol pe care îl puteți reciti în numărul 8 al revistei) caii sunt animale pradă, motiv pentru care sunt foarte sensibili la ceea ce îi înconjoară și în consecință și la stările călărețului care se află în șaua sa.

Caii sunt capabili adesea de o comunicare intuitivă, fără mișcări sau gesturi, ci doar simțind și observând mediul înconjurător.

Să luăm un exemplu foarte simplu: ești la antrenament, instructorul îți cere să sari un obstacol impozant. Ți-e frică din cauza înălțimii sau a structurii sale. Dar în pofida acestei temeri, te îndrepți spre obstacol, dar calul se oprește. De ce? Simplu. Pentru că a captat teama și stresul tău apoi a simțit aceleași emoții ca și tine. În acest context, stresul acționează asupra calului. În timpul unui concurs, poți vedea adesea cai stresați, agitați sau chiar teribil de angoasați. De regulă, aceste emoții sunt transmise calului de către călăreț. Mâini mai țepene, bazin blocat și gambe crispate, modurile de manifestare ale stresului sunt numeroase, dar nu sunt singurele cauze care împing calul la reacții neașteptate.

Stresul se simte

Calul simte că ești stresat. Dacă relația dintre voi este una normală, sănătoasă, calul tău te percepe ca pe o ființă dominantă, protectoare, iar în natură, atunci când calul dominant suferă de anxietate, restul grupului este afectat și el și resimte aceeași emoție ca și acesta. La fel se întâmplă și cu tine: stresul tău se repercutează asupra calului care intră astfel în defensivă gândind că "dacă lui, acolo sus, îi este frică, trebuie să mă tem și eu să nu fie vreun pericol". Cea mai bună metodă ca să ai un cal sigur și încrezător, este să-ți învingi emoțiile ca să le împiedici să acționeze asupra stării de spirit a calului.

Consecințele stresului

Stresul călărețului nu influențează doar calul, ci provoacă o serie de vicii de poziție care atrag după sine alte greșeli.

De exemplu, în concurs, vedem adesea călăreți care uită, din cauza stresului, parcursul. La fel cum în fața unui exercițiu destul de greu, unii devin mai încordați sau vor schimba poziția. În fața unui obstacol dificil, sau mai înalt ca de obicei, facem anumite gesturi fără să ne dăm seama: cerem calului să meargă mai repede sau mai încet, împingem cu bazinul...

Stresul poate influența călărețul care face astfel greșeli de poziție, cel mai adesea urmate de refuzul calului de a sări, de pierderea încrederii acestuia, de căderi de pe cal etc.

Se întâmplă adesea ca unii cai, mai sensibili și mai temători, să fie de felul lor mai stresați, iar stresul să nu le fie provocat de călăreț. De aceea, cu astfel de cai mai sensibili trebuie să avem mai multă grijă. De cele mai multe ori, observând că are un astfel de cal, călărețul dezvoltă un fel de angoasă și nu mai are încredere în forțele sale. Se intră atunci într-un cerc vicios fiindcă, cu cât calului îi este frică cu atât călărețul este mai stresat, și cu cât călărețul este stresat, cu atât calul simte asta și devine temător la rândul lui.

Controlul respirației

Există câteva exerciții simple care îți permit să te relaxezi atât tu cât și calul tău. Unul dintte ele este exercițiul respirației. Respirația este adesea uitată în echitație, deși este foarte importantă. O respirație sacadată sau întreruptă va jena calul. Călărețul trebuie să respire profund și regulat. Cel mai bun exercițiu de relaxare a respirației este "meditația".

Seara, înainte de culcare sau într-un moment de liniște, inspiră și expiră profund timp de 10-15 minute, ține-ți respirația două-trei secunde, după care respiră din nou. Este important să te concentrezi numai asupra respirației evitând să te gândești la altceva.

Odată ce te-ai obișnuit cu acest exercițiu acasă, învață să faci același lucru și atunci când ești pe cal. În primele zece minute de antrenament, fă acest exercițiu de respirație mergând la pas. Vei reuși apoi mult mai ușor la trap și la galop odată ce ai reușit să respiri corect în alura cea mai lentă. După un anumit moment, respirația corectă va deveni un automatism. Respirația ta va calma calul și ca atare te va liniști și pe tine dându-ți un sentiment de siguranță.

Trezirea simțurilor

Este un exercițiu care are drept scop trezirea simțurilor călărețului obligându-l pe acesta să se concentreze profund. Starea aceasta aduce la majoritatea călăreților o relaxare totală. Specialiștii ne sfătuiesc să-l facem de două ori: o dată înainte de a urca în șa și a doua oară la începutul ședinței (exercițiul este indicat mai ales pentru persoanele stresate). Exercițiul durează în jur de 15 minute. Într-o primă fază, închide ochii și spune cu voce tare tot ceea ce auzi (faptul că vorbești cu voce tare îți permite să te concentrezi mai bine). Odată realizat acest lucru, deschide ochii, apoi fixează un punct precis (o piatră de exemplu) și enumeră tot ceea ce vezi păstrându-ți privirea fixată pe același element. Închide încă o dată ochii și treci la miros și atingere. Numește tot ceea ce simți sau atingi apoi numește tot ceea ce simți olfactiv (vei vedea că este destul de greu să dai un nume mirosurilor).

Fii conștient de corpul tău și al calului

A fi conștient de corpul tău și de cel al calului este un exercițiu simplu, dar care dă rezultate bune dacă este bine efectuat. Odată urcat în șa, cere-i calului să meargă la pas (este indicat să faci acest exercițiu în manej acoperit). Închide ochii și concentrează-te pe mișcările pe care le face calul. Treptat, vei remarca că trupul tău se armonizează cu gesturile animalului. Rămâi concentrat pentru a fi mai conștient de mișcările tale, pentru a simți fiecare mușchi și pentru a vedea că trupul tău este una cu cel al calului. Pasul este alura cea mai folosită la acest exercițiu, dar este posibil de efecuat și la trap sau galop, dar este ceva mai greu.

Extensia gâtului

Prea de multe ori uitat, acest exercițiu de destresare a calului este foarte eficient. Extensia vizează întinderea gâtului calului pentru destinderea spatelui. Permite nu numai calmarea animalului ci și lucrul spatelui și al echilibrului. Extensia trebuie mai întâi lucrată la picior. Începe prin a exercita o presiune trăgând în jos de coardă. Inițial, calul va opune rezistență presiunii, acesta fiind un lucru absolut normal. Caii sunt concepuți ca să reziste acestor presiuni. În natură, dacă este atacat de un prădător, calul care cedează presiunii venite de jos va cădea, cu alte cuvinte va fi ucis. Dar calul tău va trebui să învețe să cedeze. Așadar, să reluăm: dacă opune rezistență, procedează la fel ca mai sus. După un anumit timp, calul va ceda. În acest moment, este indicat să-l recompensezi.

Odată urcat în șa, repetă exercițiul extensiei gâtului lăsând hățurile lejere. Calul va ajunge să facă ușor acest exercițiu la pas și la trap, fiindcă la galop exercițiul presupune un foarte bun echilibru, așa că ai răbdare. Caii folosiți în călăria de agrement adoptă în general acest tip de poziție, fiind reputați pentru calmul lor.

Plimbare în natură

Mergând pe lângă cal îl vei putea mult mai ușor controla fără să te stresezi prea mult. Exercițiul presupune pur și simplu o plimbare prin pădure, pe câmp, într-un loc care vă place amândurora. Cu timpul, calul se va obișnui să vadă tot felul de lucruri și se va calma.

Privirea corectă

Nu este neapărat un exercițiu, ci un lucru la care trebuie să fii atent. Când calul este înfricoșat de un anumit obiect nu trebuie să fixezi cu privirea acel obiect. Dacă vei face acest lucru, înseamnă că vei da importanță acestui obiect. În același fel, în concursurile de sărituri, dacă vei avea privirea fixată asupra obstacolului nu vei face decât să inciți calul să-i fie frică. Păstrează întotdeauna privirea înainte. Când calul se apropie cumva de obiectul în cauză continuă să-ți faci treaba fără să dai importanță acestui lucru. Foarte repede, văzând că tu ignori pericolul, va face și el la fel.

Masajul

Masajul destinde enorm calul (detalii despre masaj poți citi în numarul 12 al revistei) și este foarte indicat înainte de o competiție. Există mai multe tipuri de masaj, unele îl relaxează mai mult decât altele. Dar, ca regulă generală, este de reținut faptul că întotdeauna trebuie să începi să masezi partea cea mai puțin vulnerabilă a calului, obișnuindu-l treptat să accepte masajul și în zone mai "dificile".

Așadar, stresul nu este definitiv și iremediabil, ba dimpotrivă. Dispare încet și cu răbdare, dar nu te aștepta ca aceste exerciții să fie un remediu miraculos. Vor trebui repetate de mai multe ori. Fii răbdător atât cu tine însuți cât și cu calul, fiindcă așa cum spune o vorbă celebră: "Victoria nu este finală, eșecul nu este fatal, curajul de a continua este cel care contează cu adevărat."

Logare Utilizatori

Facebook

Parteneri