Abonare Newsletter

Cum sa reusesti în calaria de anduranta

Pentru a avea un cal sănătos și potrivit pentru anduranță, dar și pentru a-l folosi cu succes în competiții cât mai mulți ani, este important să stăpânești la perfecție tehnica pregătirii specifice.

Niciun alt sport ecvestru nu presupune atât de multă continuitate și atenție în pregătire precum călăria de anduranță. Pregătirea specifică nu înseamnă, însă, numai să scoți calul la plimbare și să-l călărești zi de zi. Principalul obiect al pregătirii constă în pregătirea treptată și adaptarea graduală la efort a organismului unui cal, pentru a-i îmbunătăți performanța, fără să-i provoci acestuia răniri sau accidente.

Comportamentul potrivit

Antrenamentul unui cal pentru călăria de anduranță începe cu o pregătire comportamentală. Un cal neantrenat corespunzător va pierde prea multă energie înainte și în timpul cursei, din cauza nervozității, ceea ce va însemna un ritm cardiac alert, un stres prelungit, un comportament total nepotrivit și o epuizare a nivelului de glicogen. De aceea, antrenamentul trebuie să fie susținut de o tehnică adecvată, cu respectarea unor principii de pregătire care să aibă un impact și o finalitate pozitive.

Condiție fizică

În competițiile de anduranță, este esențial pentru un cal să fie flexibil, elastic și echilibrat, pentru a performa bine pe zeci de kilometri. Îmbunătățirea flexibilității calului va împiedica rănirile repetate, va favoriza o mai bună mișcare a articulațiilor, iar calul va acoperi mai mult teren, cu fiecare pas.

Un cal bine echilibrat se va mișca mai eficient și va reduce la minimum tensiunea acumulată pe distanțe lungi. Exercițiile fizice nu vor fi restricţionate doar la spațiul manejului, fiindcă totul se poate face și în afara acestuia, în timpul unei plimbări pe teren variat. De asemenea, îmbunătăţirea competenţelor proprii de echitație te poate ajuta să faci față cu succes condițiilor de concurs în momentul în care te decizi să practici călăria de anduranță la nivel profesionist.

Antrenamentul muscular

Mușchii răspund rapid antrenamentului, dar trebuie să avem grijă să lucrăm mușchii potriviți. Din nou, voi afirma că pregătirea fizică este esențială pentru întărirea mușchilor gâtului și a celor dorsali pentru ca animalul să înainteze eficient pe durata cursei. Rezultate bune pot fi obținute de asemenea prin mersul intens pe teren variat. De altfel, antrenamentul la pas ar trebui să dureze cel puțin oră și jumătate și ar trebui să fie realizat într-un ritm susținut. Antrenamentul la pas reprezintă de altfel pregătirea de bază pentru caii tineri (5-6 ani) și formează inclusiv baza pregătirii pentru caii avansați, la începutul unui sezon competițional.

Exerciții fizice

Baza unui program de exerciții fizice este solicitarea moderată a sistemului cardiovascular și muscoscheletal al calului, pentru a permite adaptarea treptată la efort susținut a țesuturilor. Acest așa numit ”lucru prelungit pe distanțe scurte” este inclus în clasa de aerobic, în special atunci când ritmul cardiac este de 120-150 bătăi pe minut și domină strategia de pregătire fizică în primii doi ani de pregătire. Pentru a observa efectul antrenamentului, un cal trebuie lucrat cu o intensitate a ritmului cardiac specific pentru aerobic, pentru cel puțin o oră, timp de câteva zile pe săptămână. Efortul va trebui intensificat, crescând durata intensității sau a vitezei, niciodată ambele în același timp. Odată ce calul face față, cu relativă ușurință, rezistența musculară poate fi îmbunătățită prin mersul la pas în ritm susținut.

Alternanța pregătirii

După ce ai dobândit o bună pregătire de bază, este timpul să introduci alternanța în pregătire,

pentru a mări frecvența dintre antrenamentul aerobic și cel anaerobic. Principiul alternanței în pregătire este combinarea efortului ușor cu cel susținut, în care ritmul cardiac este ridicat la 180-200 de bătăi pe minut, cu o fază de recuperare la ritm moderat (120 la 150 bătăi pe minut). Creșterea ușoară în intensitate a pregătirii alternative începe cu 3-4 repetiții de câte 2-5 minute de efort susținut pe săptămână. Aplicat corect, acest tip de pregătire este necesar pentru a îmbunătăți viteza, ritmul cardiac, dar și rezistența la oboseală.

Planul de antrenament

Pentru că antrenamentul unui cal pentru anduranță îți ocupă mult timp, este foarte indicat să îți fixezi un plan de pregătire în vederea une competiții sau pentru un întreg sezon. Fixează-ți o țintă pentru distanță și viteză, în funcție de vârsta și pregătirea calului și fii întotdeauna deschis să ajustezi acest plan dacă apare vreo problemă în timpul antrenamentului. În general, mai puțin antrenament nu este atât de nociv pentru un cal ca antrenamentul în exces. Dacă observi în timpul cursei, că animalul este obosit, poți oricând să încetinești ritmul pentru a evita problemele mai serioase. Antrenamentul excesiv este mai greu de identificat însă trebuie să iei măsuri în momentul în care observi la calul tău o lipsă de motivație, o scădere a apetitului sau o recuperare mai greoaie după efort. De aceea, odihna suficientă înainte și după cursă este crucială! De asemenea, atenție la detalii este un aspect foarte important pentru a detecta potențialele probleme înainte ca acestea să cauzeze vreo rană calului. De aceea, fixarea unui plan de antrenament, cu înregistrarea condițiilor climatice și a dificultăților de traseu, a distanței și a tipului de antrenament, ca și recuperarea ritmului cardiac te va ajuta să evaluezi corect condiția fizică a calului. Dacă vei înțelege acest lucru, vei ajunge să-ți cunoști foarte bine calul în timpul unei curse și să obții de la el maximum de performanță.

Barbara Promberger, Clubul EQUUS SILVANIA


Logare Utilizatori

Facebook

Parteneri